I bloggen hittar du nyheter från Plucera Webbyrå

10 saker att kolla innan en webbsida lanseras

15 februari 2011

I samband med att en webbsida är klar för lansering går vi alltid igenom en checklista. Denna lista brukar vi likna vid den typen av listor som används när man servar sin bil eller på bilbesiktningen.

En lång lista av punkter att kontrollera

Listan består i dagsläget av 32 punkter men växer ständigt när vi kommer på fler saker som måste kontrolleras innan sidan görs publik. Det handlar om allt från små saker till lite större.

Här listar vi 10 av dessa punkter som man bör se över.

  1. Allt innehåll på plats?
    En grundläggande förutsättning, men i vissa fall kan det vara enkelt att missa information på någon sida. Det händer ganska ofta att man får textmaterial i omgångar från kunder och då får man gå igenom så att allt är på plats.
  2. Finns en 404:a?
    En 404:a är den sida som ska visas när man försöker nå en sida som inte finns. Finns inte denna sida och man byggt sitt tema själv (med WordPress så klart) visas startsidan/index utan speciellt meddelande vilket kan vara förvirrande.
  3. Är 301 redirect satta?
    En 301 betyder att eventuella gamla länkar hänvisas till sina nya respektive sidor. Vi använder också 301:or ibland när man har en sidstruktur där vissa nivåer inte innehåller någon information utan pekar då istället mot en av de undersidor som hör till.
  4. Har vi en favicon?
    Vi tycker ofta att det är detaljerna som gör webbsidan. En sådan detalj är ”faviconen”. Det är den ikon som i vissa webbläsare visas i anslutning till adressen i adressfältet samt om man bokmärker sidan.
  5. Är Google Analytics installerat?
    Statistik är viktigt på en webbsida. Att samla in statistik måste man göra från början, det går nämligen inte att få någon statistik i efterhand om man inte påbörjat insamlingen av data.
  6. Går e-post-formulär till rätt adress?
    Detta kan tyckas vara en märklig punkt, men under uppbyggnaden av en webbsida vill man oftast se hur informationen från e-post-formulär skickas tillbaka. Då måste man använda en e-postadress man själv kontrollerar. Dessutom vill man inte att kunden blir spammad med en massa e-post. När webbsidan är klar kan det vara bra att ändra så att kunden från dessa mail.
  7. Validerar XHTML?
    Vi skrev nyligen en bloggpost om validering av webbsidor. Vi kontrollerar och åtgärdar så långt det är möjligt fel i HTML-koden för att vår kund ska få en så komplett och felfri produkt som möjligt.
  8. Olika browsers
    Denna punkt kan bli ganska omfattande, men webbsidorna måste kollas i olika webbläsare och olika upplösningar för att se att de fungerar och ser ut som de ska.
  9. Speed/performance
    Vi går igenom de anrop som webbsidan gör och kollar bland annat så att inga onödiga plug-ins är aktiverade. Om möjligt kan vi även i detta läge välja att se över hur bilder är komprimerade för att, om möjligt, göra webbsidan ännu snabbare att ladda.
  10. Sprites
    En punkt som också är kopplad till speed/performance. Bakgrundsbilder i designen kan, i många fall, slås ihop till en bild (en sk. Sprite) för att minska antalet individuella bilder som behöver laddas ner från nätet. Detta gör webbsidan snabbare att ladda. Många gånger anser vi det mer praktiskt att bygga en Sprite i efterhand och därför kvalar den in som en punkt att kontrollera innan släpp.

Vad finns det mer att kontrollera innan en webbsida blir publik?